Yksi monista asioista, jota suomalaisessa yritystoiminnassa nostaisin esille on henkisen pääoman arvon ymmärtäminen. Omia ensimmäisiä ahaaelämyksiä liiketoiminnasta oli aikanaan juuri sen tajuaminen, että organisaation henkinen pääoma on tärkein ja oikeastaan ainoa asia, jolla todellisuudessa on arvoa.
Henkinen pääoma on korvaamatonta. Se on uuden siemen, muutoksen tekijä ja ylläpitävä käyttövoima. Henkinen pääoma, on se mitä muotoa tahansa; osaamista, ymmärrystä, kyky hallita ja hahmoittaa, sosiaalisesti osaava työyhteisö, hankitut immateriaalioikeudet tai vaikkapa sijoittuminen markkinoilla on ainoa joka on ja joka jää. Se on myös yritysmaailman arvokkain kauppatavara, ”ultimate assets”. Muistathan sen?
Olen saanut tuote- ja palvelukehitysasiantuntijana olla mukana useammassa uuden luomisen prosessissa, kehittämässä tuotteita, palveluita, brändejä ja työyhteisöjä. Muutaman brändi on itsekin tullut rakennettua. Eilen päättyi väiteaika uusinta omaa tavaramerkkiäni varten ja Namihani sai kotimaan kauppaa ja joidenkin vuosien päästä alkavaksi suunniteltua ulkomaan vientiä varten lisämerkiksi ®-tunnuksen.
Toinen esiin nostettava ja edistettävä asia - joka toki seurausta ensimmäisestä - on suomalaisten yritysten liian heikko ymmärrys ja osaaminen suojata henkinen pääoma rekisteröimällä (tavaramerkit, patentit, mallisuojat, rekisteröinnit, yms.). Kaupallisena ihmisenä usein puhun suojaamisen sijaan tosin tuotteistamisesta.
Erityisesti pienten sekä keskisuurten yritysten syntymis- ja kasvuprosessissa ei yleensä ole halua tai heräämistä tälle menestyksen merkittävälle avaintekijälle. Kyseessä on kuitenkin liiketoiminnan ytimessä lymyilevä Game Changer, joka totisesti voi muuttaa pelin kulun. Erityisen ainutlaatuista on se, että tämä muutos voi olla vain eteenpäin ja koko on vain tekosyy. Kaiken kokoisten toimijoiden merkittävin omaisuus on unelmat, into ja eteenpäin vievä drive.
Pyydän aina sellaisia uusia asiakkaita, joita olen avustamassa selviämisessä, kasvussa, kehittymisessa tai kehityksessä, kertomaan heidän tärkeimmät henkiset pääomansa. Suurimmalle osalle se kuulostaa vaihtoehtoisterapeuttiselta lähestymistavalta, vaikka on itseasiassa minulle ikkuna heidän liiketoimintansa ytimeen. Ilman kykyä ja osaamista voi olla suunta, mutta ei siihen johtavaa polkua.
Moni on näitä henkisiä resursseja käsitellyt viimeksi ja vain liiketoimintasuunnitelmaa tehdessään. Mitä minä osaan? Mitä mitä voin tehdä? Mitä minun pitää hankkia ulkopuolelta, jotta voin tavoittaa asettamani päämäärän?
Vuosi 2021 on vasta aluillaan. Monet yritykset ja yrittäjät vielä hiovat budjetteja ja suunnitelmia erityisesti kaiken tämän koronasekamelskan keskellä. Sanon teille - hiokaa myös itseänne. Kuului omaan organisaatioosi vain yksi tai monia toimijoita, nosta se pöydälle, tunnista ja huomiomerkitse osaaminen ja muut henkisen pääoman tekijät. Ovatko ne hallinnassa? Onko ne tuotteistettu? Onko niissä jotain, joka voisi olla Game Changer.